گروه بورس: درصورت موافقت مجلس شورای اسلامی با طرح بورس تهران، مردم می‌توانند با دریافت تسهیلات 5 ساله با نرخ سود 12درصد تا سقف 30 میلیون تومان سهام خریداری کنند.

به گزارش همشهری، شرکت بورس اوراق بهادار تهران در تازه‌ترین اقدام خود طرحی را به مجلس خواهد برد که بر مبنای آن هر ایرانی می‌تواند با استفاده از تسهیلات سیستم بانکی کشور اقدام به خرید سهام تا سقف 30 میلیون تومان کند.

این طرح درحالی به مجلس ارائه می‌شود که در طول سال‌های گذشته مذاکرات متعددی بین مسئولان بورس تهران با بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای پرداخت تسهیلات خرید سهام انجام شده بود اما هر بار این 2 رکن نظارتی و به‌ویژه بانک مرکزی با پرداخت وام از سوی شبکه بانکی برای خرید سهام مخالفت کرده بودند. 

اما در شرایط کنونی و با توجه به بررسی لایحه بودجه سال 88 در مجلس شورای اسلامی، مسئولان بورس تهران بار دیگر دست‌به‌کار شدند تا راه حل‌های جدیدی برای تزریق نقدینگی به بورس تهران پیدا کنند.

بر همین اساس شرکت بورس اوراق بهادار در تازه‌ترین اقدام خود لایحه بودجه سال 88 را بررسی کرد و بر مبنای آن پیشنهاد‌های جدیدی را به دولت ارائه کرد.  بر این مبنا مهم‌ترین پیشنهاد شرکت بورس پرداخت وام‌های 5 ساله با بهره 12درصد برای خرید سهام است.

این طرح امروز در قالب یک بسته پیشنهادی از سوی بورس تهران برای لایحه بودجه سال 88، به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. غلامرضا افشاری مجری بررسی لایحه بودجه سال 88 در بورس، دراین‌باره به همشهری گفت: پس از بررسی لایحه بودجه سال 88 پیشنهاد‌هایی از سوی بورس تهران به مجلس ارائه شد که مهم‌ترین آن تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس تهران از طریق پرداخت وام‌های 5 ساله است.

او افزود: بر مبنای آن، بورس تهران پیشنهاد کرده است تا به‌منظور کنترل نقدینگی جامعه و همچنین پس انداز‌های مردم تا سقف 200هزار میلیارد ریال وام‌های خرید سهام به افراد حقیقی (مردم) پرداخت شود.

افشاری در تشریح جزئیات این طرح اظهار داشت: براین اساس به هر نفر تا سقف 300‌میلیون ریال به‌صورت 20درصد نقد و 80درصد اقساطی با نرخ سود 12درصد پرداخت می‌شود.مجری بررسی لایحه بودجه سال 88 ادامه داد: این سهام تا زمان پرداخت کامل در وثیقه دولت باقی خواهد ماند و برای خریداری که تا پایان دوره 5 ساله، سهام را به فروش نرساند تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد.

به گفته او، این طرح برای افزایش فرهنگ سهامداری و توسعه و گسترش بازار سرمایه طراحی شده است.افشاری، یادآور شد: این طرح برای بررسی و تصویب در لایحه بودجه سال 88 امروز به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.افشاری در ادامه تاکید کرد: یکی دیگر از پیشنهاد‌های شرکت بورس، معافیت شرکت‌های اصل 44 از پرداخت سود ویژه در لایحه بودجه است.

او توضیح داد: براساس قانون بودجه شرکت‌های دولتی موظف به پرداخت 40درصد سود علی‌الحساب یا ابرازی و40درصد مالیات هستند در شرایطی که براساس بررسی‌های ما و همچنین کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی این نوع پرداخت منع قانونی دارد.

افشاری تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که شرکت‌های مشمول واگذاری، شرکت‌هایی که دارای زیان انباشته هستند و همچنین شرکت‌هایی که بخشی از سهامشان به بخش خصوصی واگذار شده از پرداخت این سود ویژه معاف شوند.

کد خبر 75797

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز